|
|
Wszystkie stosowane przez nas testy,
kwestionariusze oraz zadania sprawdzające typu case study, pozwalają
na zdiagnozowanie określonych ostatecznie zmiennych (cech, predyspozycji,
kwalifikacji, umiejętności).
- Cele Assessment Center lub Development Center dla grupy pracowników
zatrudnionych lub poddawanych weryfikacji przed zatrudnieniem:
a) Diagnoza potencjału - poziomu umiejętności i predyspozycji
b) Diagnoza obszarów-źródeł, których konsekwencją mogą być braki
i niepełna realizacja zadań
c) Określenie potrzeb rozwojowych (indywidualnych i grupowych)
- obszarów i umiejętności niezbędnych do pozyskania, aby
w pełni realizować postawione przed stanowiskiem zadania
i cele
d) Pozyskanie informacji o wymaganym profilu kompetencji, do wykorzystania
w przypadku rozwoju poszczególnych osób
- Zakres badania
e) Kompetencje i umiejętności praktyczne - na potrzeby
assessment center przy Państwa współpracy możemy opracować testy,
próbki lub zadania symulacyjne, które będą się odnosiły do ściśle
praktycznych umiejętności i kompetencji menedżerów. Oto przykładowe
obszary:
- umiejętność przekonywania
- umiejętności kierownicze
- motywowanie
- rozwiązywanie trudnych sytuacji w relacji z podwładnymi
- rozwiązywanie konfliktów
- umiejętności skutecznego prezentowania
- umiejętności organizacyjne
- umiejętność rozwiązywania praktycznych problemów o charakterze
sprzedażowo - marketingowym
- inne.
f) Wiedza produktowa, proceduralna, etc. - możemy również
włączyć w zakres badania testy badające poziom wiedzy o wymaganych
na stanowisku przez firmę zagadnieniach. Może tu na przykład chodzić
o znajomość produktów, procedur lub innych.
g) Predyspozycje i umiejętności osobiste - po określeniu
pożądanego profilu menedżera i niezbędnych umiejętności i
cech, możemy zdiagnozować poszczególne obszary funkcjonowania
psychologicznego za pomocą odpowiednio dobranych, sprawdzonych
testów psychologicznych
Poniżej przedstawiamy wybrane zakresy predyspozycji, cech czy umiejętności,
które mogą być badane podczas Assessment Center lub Development
Center. Warto jednakże dodać, iż w zależności od potrzeb możemy,
bazując na naszym wieloletnim doświadczeniu, przygotować zupełnie
nowe symulacje i zadania, dopasowane do potrzeb diagnozy, co z
pewnością zwiększa przydatność prowadzonych prac. Oto niektóre
z obszarów, które na ogół poddawane są badaniu:
- Zdolności organizacyjne,
- Reagowanie w sytuacjach stresowych
- Inteligencja ogólna,
- Skłonność do manipulowania innymi ludźmi,
- Asertywność,
- Styl kształtowania relacji z ludźmi (styl społeczny),
- Styl kierowania,
- Trudne rozmowy z pracownikami,
- Umiejętności sprzedażowe,
- Kompetencje społeczne.
Wyniki prac diagnostycznych będą miały jasną, klarowną i
w pełni zrozumiałą formę. Zostaną one przedstawione w
postaci raportu końcowego składającego się z kilku części:
Część I: Charakterystyki indywidualne przebadanych osób
Część II: Wnioski na temat poszczególnych zalet i braków w
posiadanych przez daną osobę umiejętnościach, zdolnościach
i kwalifikacjach.
Część III: Sugestie odnoszące się do poprawy umiejętności osób
badanych.
Część IV: Propozycja programów szkoleniowych lub innych aktywności
rozwojowych dla osób uczestniczących w badaniach diagnostycznych.
|
|